W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi oszacowania strat w uprawach rolniczych na skutek suszy, informujemy, że istnieją dwie możliwości złożenia wniosku:
- przez aplikację suszową gov.pl/web/rolnictwo/aplikacja-suszowa bez udziału komisji.
- Można wskazać uprawę z zebranym plonem głównym oraz uprawę, której plon znajduje się nadal na polu.
- Protokół końcowy bądź kalkulacja oszacowania strat wygenerowana będzie przez system na podstawie danych podanych we wniosku przez rolnika w aplikacji suszowej, oraz na podstawie danych pobranych z IUNG Puławy.
- Rolnik będzie miał możliwość podpisania wniosku m.in. przez profil zaufany i wysłania go od 20 września.
- przez aplikację suszową gov.pl/web/rolnictwo/aplikacja-suszowa z udziałem komisji.
- Rolnik składa wniosek przez aplikację oraz dodatkowo wnioskuje do urzędu o szacowanie szkody rolniczej przez komisję.
Wniosek dostępny jest pod linkiem https://tiny.pl/cr13t oraz w siedzibie Urzędu Miejskiego w Zakroczymiu.
Ponieważ w poprzednich latach rolnicy zgłaszali do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi uwagi co do funkcjonowania aplikacji, twierdzili, że straty w uprawach na skutek suszy są błędnie lub niedokładnie oszacowane przez aplikację, w tym roku pojawiła się możliwość oszacowania ich z udziałem komisji.
Oszacowanie strat rolniczych w wyniku suszy przez komisję nie jest obowiązkowe i nie gwarantuje wyższego odszkodowania.
- Komisja szacuje straty wyłącznie w uprawach, w których plon główny znajduje się nadal na polu.
- Protokół końcowy bądź kalkulacja oszacowania strat wygenerowana będzie przez system na podstawie danych podanych we wniosku przez rolnika w aplikacji suszowej, raportu komisji szacującej straty wygenerowanego przez aplikację gminną oraz na podstawie danych pobranych z IUNG Puławy.
- Rolnik będzie miał możliwość podpisania wniosku m.in. przez profil zaufany i wysłania go od 20 września.
Z informacji pozyskanych od rolników na chwilę obecną w aplikacji można wybrać z listy rok 2023, zalogować się przez m.in. profil zaufany, zaciągnąć dane o uprawach i zwierzętach z eWniosekPlus i IRZ, edytować swoje uprawy, oznaczyć w nich procentowy wskaźnik strat i dodać zdjęcie upraw, natomiast nie można jeszcze podpisać i wysłać wniosku. Komunikat na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi stanowi, że będzie to możliwe dopiero od 20 września.
Ponieważ w aplikacji jest możliwość dodawania zdjęć z upraw, które uległy zniszczeniu z powodu suszy, zachęcamy rolników do sporządzania takiej dokumentacji i dołączanie jej do wniosku składanego w aplikacji suszowej.