GMINNY PUNKT KONSULTACYJNO-INFORMACYJNY PROGRAMU „CZYSTE POWIETRZE”
Gminny Punkt Konsultacyjny Programu „Czyste Powietrze”, mieszczący się w Urzędzie Miejskim w Zakroczymiu (pok. nr 2), czynny jest:
- poniedziałek, środa, czwartek w godz. 8:00-15:30,
- wtorek w godz. 8:00-16:30,
- piątek w godz. 8:00-14:30.
Dane liczbowe dotyczące stanu wdrażania Programu “Czyste Powietrze” na terenie gminy ZAKROCZYM (stan na dzień 30.03.2025 r.):
- liczba złożonych wniosków o dofinansowanie – 272
- kwota wypłaconych dotacji – 3.520.622,12 złotych
- liczba zrealizowanych przedsięwzięć – 139
Dane liczbowe dotyczące stanu wdrażania Programu “Czyste Powietrze” na terenie gminy ZAKROCZYM (stan na dzień 31.12.2024 r.):
- liczba złożonych wniosków o dofinansowanie – 272
- kwota wypłaconych dotacji – 3.142.114,39 złotych
- liczba zrealizowanych przedsięwzięć – 133
Dane liczbowe dotyczące stanu wdrażania Programu “Czyste Powietrze” na terenie gminy ZAKROCZYM (stan na dzień 30.09.2024 r.):
- liczba złożonych wniosków o dofinansowanie – 258
- kwota wypłaconych dotacji – 3.166.214,21 złotych
- liczba zrealizowanych przedsięwzięć – 161
Dane liczbowe dotyczące stanu wdrażania Programu “Czyste Powietrze” na terenie gminy ZAKROCZYM (stan na dzień 31.03.2024 r.):
- liczba złożonych wniosków o dofinansowanie – 230
- kwota wypłaconych dotacji – 2.188.794,54 złotych
- liczba zrealizowanych przedsięwzięć – 104
Dane liczbowe dotyczące stanu wdrażania Programu “Czyste Powietrze” na terenie gminy ZAKROCZYM (stan na dzień 31.12.2023 r.):
- liczba złożonych wniosków o dofinansowanie – 209
- kwota wypłaconych dotacji – 1.705.798,02 złotych
- liczba zrealizowanych przedsięwzięć – 95
Dane liczbowe dotyczące stanu wdrażania Programu “Czyste Powietrze” na terenie gminy ZAKROCZYM (stan na dzień 30.09.2023 r.):
- liczba złożonych wniosków o dofinansowanie – 186
- liczba zawartych umów – 155
- kwota wypłaconych dotacji – 1.376.489,91 złotych
- liczba zrealizowanych przedsięwzięć – 86
Dane liczbowe dotyczące stanu wdrażania Programu “Czyste Powietrze” na terenie gminy ZAKROCZYM (stan na dzień 30.06.2023 r.):
- liczba złożonych wniosków o dofinansowanie – 168
- liczba zawartych umów – 141
- kwota wypłaconych dotacji – 1.127.905,32 złotych
- liczba zrealizowanych przedsięwzięć – 78
Skorzystaj z bezpłatnej pomocy w przygotowaniu wniosku o dofinansowanie na wymianę źródła ciepła i termomodernizację domu.
W Urzędzie Miejskim w Zakroczymiu został uruchomiony Punkt Konsultacyjno-Informacyjny w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”. Celem programu jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń poprzez dofinansowanie wymiany nieefektywnych źródeł ciepła bądź poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Skierowany jest on do osób fizycznych będących właścicielami bądź współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub wydzielonych lokali mieszkalnych.
Program oferuje dofinansowanie wymiany starych i nieefektowanych źródeł ciepła na paliwa stałe (kocioł na węgiel lub kocioł na biomasę) nie spełniających wymagań Czystego Powietrza na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy, jak i przeprowadzenie towarzyszących temu prac termomodernizacyjnych budynku.
W punkcie konsultacyjno – informacyjnym:
- dowiesz się o zasadach składania wniosku o dofinansowanie,
- znajdziesz materiały informacyjne o Programie Czyste Powietrze,
- sprawdzisz, czy się kwalifikujesz do udziału w Programie,
- uzyskasz pomoc w zakresie przygotowywania Wniosku o dofinansowanie,
- złożysz Wniosek o dofinansowanie w wersji papierowej;
- uzyskasz pomoc przy rozliczeniu przyznanego dofinansowania, przy poprawnym wypełnianiu wniosku o płatność oraz kompletowaniu wymaganych załączników.
Wniosek o dofinansowanie wypełnia Wnioskodawca na podstawie danych i informacji własnych.
Za poprawność i rzetelność danych wprowadzonych do wniosku, w tym za zgodność danych ze stanem faktycznym, odpowiada wyłącznie Wnioskodawca.
Czyste Powietrze – zasady obowiązujące od 31 marca 2025 r.
31 marca br. ruszył nabór wniosków w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze. Dzięki reformie programu ukierunkowano pomoc na osoby szczególnie narażone na ubóstwo energetyczne, uszczelniono zasady dofinansowań, wzmocniono rolę gmin przez powierzenie im roli operatorów. Budżet programu został zasilony 10 mld zł bezzwrotnych dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego.
Co nowego w programie?
- Potwierdzenie standardu energetycznego domu przed i po inwestycji.
- Wyższe progi dochodowe uprawniające do podwyższonego i najwyższego dofinansowania.
- Najwyższe dofinansowanie uzależnione od dochodów oraz standardu energetycznego budynku.
- Racjonalizacja wydatków – maksymalne kwoty dotacji w poszczególnych rodzajach kosztów kwalifikowanych, w tym limity dotacji jednostkowych na m2 powierzchni ocieplenia.
- Bezpłatna pomoc operatora – od momentu podjęcia decyzji o inwestycji aż po jej rozliczenie.
Co zrobić, by skorzystać z dotacji?
Zapoznać się z programem Czyste Powietrze:
- na stronie: czystepowietrze.gov.pl
- przez infolinię: 22 340 40 80, pon.-pt., 8:00–16:00 (ogólne informacje na temat programu),
- w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- w punkcie konsultacyjno‐informacyjnym w Urzędzie Miejskim w Zakroczymiu – 785 21 45 wew. 213
- u operatora.
Sprawdź, czy program jest dla Ciebie
Program jest skierowany do osób fizycznych, które są właścicielami lub współwłaścicielami domów jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych w budynkach posiadających wyodrębnioną księgę wieczystą. Minimalny okres własności wynosi 3 lata (nie dotyczy to sytuacji spadkowych). Dotacja jest przeznaczona dla budynków, które uzyskały pozwolenie na budowę do 31 grudnia 2020 r. Więcej szczegółów, na podstawie których ocenisz, czy i do którego poziomu dofinansowania się kwalifikujesz, znajdziesz na stronie czystepowietrze.gov.pl.
Progi dochodowe
Dofinansowanie jest dostępne dla osób fizycznych spełniających określone kryteria dochodowe.
Podstawowa dotacja wynosi do 40% kosztów kwalifikowanych netto (bez VAT) i jest dla tych, których roczny dochód nie przekracza 135 000 zł.
Podwyższona dotacja jest do 70% kosztów kwalifikowanych netto (bez VAT) i obowiązuje przy miesięcznym dochodzie do 2 250 zł na osobę lub 3 150 zł w gospodarstwach jednoosobowych. Roczny przychód z tytułu prowadzenia przez wnioskodawcę lub małżonka wnioskodawcy działalności gospodarczej może wynosić maksymalnie czterdziestokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Najwyższe dofinansowanie to nawet 100 proc. kosztów netto inwestycji (bez VAT). Obowiązuje przy średnim miesięcznym dochodzie do 1 300 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych lub 1 800 zł w gospodarstwie domowym jednoosobowym. Ponadto mogą je otrzymać osoby, które mają ustalone prawo do jednej z czterech form zasiłku – stałego, okresowego, rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego. Roczny przychód z tytułu prowadzenia przez wnioskodawcę lub małżonka wnioskodawcy działalności gospodarczej może wynosić maksymalnie dwunastokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Dofinansowanie w najwyższym progu przewidziane jest dla osób ubogich energetycznie, czyli dla właścicieli budynków lub lokali, w których zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania wynosi powyżej 140 kWh/m2 rocznie.
Przygotuj dokumentację
Przed rozpoczęciem inwestycji należy wykonać obowiązkowy audyt energetyczny wraz z dokumentem potwierdzającym audyt, po jej zakończeniu – świadectwo charakterystyki energetycznej.
Oba dokumenty muszą być sporządzone przez osobę wpisaną do rejestru uprawnionych do wystawiania świadectw (wykaz Ministerstwa Rozwoju i Technologii) i na oba możesz dostać dofinansowanie z Czystego Powietrza – łącznie 1600 zł.
Złóż wniosek o dofinansowanie
Wnioski są składane elektronicznie. Istnieje kilka ścieżek składania wniosków. Obowiązkowo z pomocą operatora, jeśli staramy się o prefinansowanie i najwyższy poziom dofinansowania. Z pomocy operatora można skorzystać opcjonalnie przy podwyższonym poziomie dotacji bez prefinansowania.
W pozostałych przypadkach wnioski składa się: na stronie gov.pl, w urzędzie gminy lub we właściwym Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Wybierz odpowiednie materiały i urządzenia
Dofinansowanie można otrzymać na:
- wymianę pozaklasowego kotła na paliwo stałe na nowe źródło ciepła
- termomodernizację, w tym: ocieplenie przegród, stolarkę okienną i drzwiową, bramy garażowe, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła.
Wybierając jako źródło ogrzewania pompę ciepła, kocioł zgazowujący lub na pellet obowiązkowo należy korzystać z tzw. listy ZUM (lista zielonych materiałów i urządzeń). Warto pamiętać, że lista ZUM to bezpłatna pomoc w wyborze urządzeń i materiałów kwalifikujących się do dofinansowania w programie.
Zrealizuj inwestycję
Po otrzymaniu pozytywnej decyzji o dofinansowaniu, można rozpocząć realizację inwestycji. Zakres inwestycji musi być zgodny z audytem energetycznym i potwierdzony fakturami. Podatek od towarów i usług (VAT) nie jest kosztem kwalifikowanym, zatem jego koszt będzie ponosił zawsze beneficjent. W przypadku korzystania z pomocy operatora, to on będzie monitorował cały proces, sprawdzając, czy prace są realizowane zgodnie z wytycznymi.
Złóż dokumenty po zakończeniu inwestycji
Po zakończeniu prac, obowiązkowo beneficjent musi wykonać świadectwo charakterystyki energetycznej, potwierdzające zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania.
Jak wziąć dotację
Dotacja jest wypłacana przez WFOŚiGW w całości lub w maksymalnie trzech częściach. Po zakończeniu inwestycji i uzyskaniu świadectwa charakterystyki energetycznej, beneficjent składa wniosek o wypłatę dotacji (w całości lub ostatniej transzy).
Możliwe jest prefinansowanie (zaliczka) do 35% kosztów, które można otrzymać w przypadku najwyższego i podwyższonego poziomu dofinansowania. W takim przypadku, beneficjent przedkłada umowy z wykonawcami na realizację inwestycji, a zaliczka jest wypłacana na konto wykonawcy. Przy tej formie jest obowiązkowe wsparcie operatora.
Ostrożnie dobieraj wykonawcę
Przy wyborze firmy realizującej prace w ramach programu Czyste Powietrze warto zachować czujność. Podpisując umowę, upewnij się, że wykonawca posiada odpowiednie doświadczenie, referencje oraz stosuje odpowiednie materiały i urządzenia zgodne z listą ZUM. Unikaj firm, które naciskają na podpisanie umowy na pierwszym spotkaniu lub składają nierealne obietnice. Warto wcześniej sprawdzić opinie innych klientów oraz skonsultować się z operatorem programu lub punktem konsultacyjno‐informacyjnym w gminie. Pamiętaj – dobrze dobrany wykonawca to gwarancja solidnie przeprowadzonej inwestycji i skutecznej poprawy efektywności energetycznej Twojego domu.
Szczegółowe informacje o programie są dostępne na stronie: czystepowietrze.gov.pl
Podręcznik nowego Programu Czyste Powietrze
Czyste Powietrze – zasady obowiązujące do 31 marca 2025 r.
Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego poziomu dofinansowania do WFOŚiGW, powinna uzyskać, do dnia złożenia wniosku zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego.
ZAŚWIADCZENIE o dochodach niezbędne do wniosku o dotację w ramach programu Czyste Powietrze (podwyższony i najwyższy poziom dofinansowania) mieszkańcy otrzymają w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej. Nie może być ono wydane z datą wcześniejszą niż 3 miesiące.
Szczegółowe informacje na temat Programu Czyste Powietrze można uzyskać pod adresem: https://czystepowietrze.gov.pl/czyste-powietrze/
Zakres rzeczowy przedsięwzięcia, na który Wnioskodawca chce uzyskać dotację:
- źródło ciepła (można wybrać tylko jedno nowe źródło ciepła):
- przyłączenie do sieci ciepłowniczej wraz z przyłączem,
- pompa ciepła powietrze/woda
- pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej,
- pompa ciepła powietrze/powietrze,
- gruntowa pompa ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej,
- kocioł gazowy kondensacyjny,
- kotłownia gazowa (przyłącze gazowe, instalacja wewnętrzna)
- kocioł olejowy kondensacyjny,
- kocioł zgazowujący drewno (do 30.06.2023)
- kocioł zgazowujący drewno (podwyższony standard)
- kocioł na pellet drzewny
- kocioł na pellet o podwyższony standardzie
- ogrzewanie elektryczne,
- instalacja centralnego ogrzewania oraz instalacja ciepłej wody użytkowej,
- wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła (rekuperacja),
- mikroinstalacja fotowoltaiczna,
- ocieplenie przegród budowlanych, stolarka okienna i drzwiowa
- dokumentacja (audyt energetyczny, dokumentacja projektowa, ekspertyzy).
INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PRZYGOTOWAĆ W CELU ZŁOŻENIA WNIOSKU O DOTACJĘ ZA POŚREDNICTWEM URZĘDU
- Wniosek składa właściciel/współwłaściciel budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.
Uwaga: W przypadku współwłasności wniosek składa tylko jeden ze współwłaścicieli za zgodą wszystkich pozostałych współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia.
- Wnioski wypełniane są wyłącznie przy pomocy Generatora wniosków o dofinansowanie
Uwaga: W miarę możliwości przed wizytą w Urzędzie prosimy o samodzielną rejestrację w Generatorze wniosków o dofinansowanie
- Dane Wnioskodawcy: imię, nazwisko, pesel, numer telefonu do kontaktu, e-mail, NIP (o ile Wnioskodawca rozlicza się z urzędem skarbowym podając nr NIP).
- Informację o współmałżonku Wnioskodawcy: imię, nazwisko, pesel, adres zamieszkania.
- Informację o wszystkich pozostałych współwłaścicielach budynku/lokalu mieszkalnego (w przypadku współwłasności): imię, nazwisko, adres zamieszkania.
- Adres zamieszkania i adres do korespondencji Wnioskodawcy.
Uwaga: Należy podać adres do korespondencji w Polsce.
- Numer rachunku bankowego Wnioskodawcy właściwy do przekazania dotacji.
- Informacje dotyczące budynku mieszkalnego jednorodzinnego/wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księga wieczystą, w którym będzie realizowane wnioskowane przedsięwzięcie:
-
- adres budynku/ lokalu mieszkalnego,
- numer księgi wieczystej budynku lub nieruchomości, na której jest położony dany budynek mieszkalny/lokal mieszkalny.
- numer działki (zgodnie z danymi ewidencji gruntów i budynków),
- rok wystąpienia o zgodę na budowę/zgłoszenia budowy (w przypadku braku posiadania takiej informacji – przedział czasowy odzwierciedlający orientacyjnie rok wystąpienia o zgodę na budowę/zgłoszenie budowy),
- powierzchnia całkowita budynku/lokalu mieszkalnego [m2],
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu Programu w budynku/lokalu mieszkalnym, w którym będzie realizowane wnioskowane przedsięwzięcie – należy podać powierzchnię w m2 wykorzystywaną na prowadzenie działalności gospodarczej oraz liczbę miesięcy w roku wykorzystania powierzchni na prowadzenie działalności gospodarczej.
Uwaga: Jeśli wyliczony procent powierzchni przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej przekracza 30% powierzchni całkowitej budynku/lokalu mieszkalnego, przedsięwzięcie nie może być dofinansowane.
- W przypadku jeżeli przedsięwzięcie zostało rozpoczęte przed dniem złożenia wniosku o dofinasowanie należy podać datę rozpoczęcia przedsięwzięcia – data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego na materiał, usługę, urządzenie związane z realizowanym przedsięwzięciem.
- W przypadku ubiegania się o podwyższony poziom dofinansowania Wnioskodawca
zobowiązany jest do dołączenia do wniosku zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, wydanego do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie (zaświadczenie są wystawiane przez pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej).
Zaświadczenie składane z wnioskiem o dofinansowanie nie może być wydane z datą wcześniejszą niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku o dofinansowanie. Zaświadczenie powinno być wydane najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.
Beneficjenci uprawnieni do podwyższonego poziomu dofinansowania to osoby, których przeciętny średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza:
- 1 894 zł – w gospodarstwie wieloosobowym,
- 2 651 zł – w gospodarstwie jednoosobowym.
Beneficjenci uprawnieni do najwyższego poziomu dofinansowania to osoby, których przeciętny średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza:
- 1 090 zł – w gospodarstwie wieloosobowym,
- 1 526 zł – w gospodarstwie jednoosobowym.